Terug

DHTA brengt branches en opleidingen dichter bij elkaar

Dutch HealthTec Academy brengt branches en opleidingen dichter bij elkaar Drie jaar geleden was het nog een droom, nu een modern opleidingsgebouw in het centrum van het land. Hier in Utrecht wordt gewerkt aan de toekomst: van de leerlingen, van de opleidingen en van de branches. Een bijzondere samenwerking tussen onderwijsinstellingen, branches en SVGB kenniscentrum heeft ervoor gezorgd dat een groot aantal opleidingen onder één dak is gevestigd. Dat biedt de mogelijkheid om over de grenzen van het eigen vakgebied te kijken, zonder daarbij het eigen karakter te verliezen. Ook kunnen de vakopleidingen nu beter toegesneden worden op de vragen uit het bedrijfsleven. Kwaliteit en innovatie staan hoog in het vaandel. Al met al draagt de moderne, aantrekkelijke uitstraling van de Dutch HealthTec Academy veel bij aan een betere profilering van de gezondheidstechnische beroepen. Per 1 september zijn de nieuwe leerlingen begonnen in hun nieuwe school. Wat zijn hun eerste indrukken? En hoe vinden de docenten het om hier te werken? Een beeld van de eerste periode.

Dutch HealthTec Academy brengt branches en opleidingen dichter bij elkaar

Drie jaar geleden was het nog een droom, nu een modern opleidingsgebouw in het centrum van het land. Hier in Utrecht wordt gewerkt aan de toekomst: van de leerlingen, van de opleidingen en van de branches. Een bijzondere samenwerking tussen onderwijsinstellingen, branches en SVGB kenniscentrum heeft ervoor gezorgd dat een groot aantal opleidingen onder één dak is gevestigd. Dat biedt de mogelijkheid om over de grenzen van het eigen vakgebied te kijken, zonder daarbij het eigen karakter te verliezen. Ook kunnen de vakopleidingen nu beter toegesneden worden op de vragen uit het bedrijfsleven. Kwaliteit en innovatie staan hoog in het vaandel. Al met al draagt de moderne, aantrekkelijke uitstraling van de Dutch HealthTec Academy veel bij aan een betere profilering van de gezondheidstechnische beroepen. Per 1 september zijn de nieuwe leerlingen begonnen in hun nieuwe school. Wat zijn hun eerste indrukken? En hoe vinden de docenten het om hier te werken? Een beeld van de eerste periode.

De Dutch HealthTec Academy is een samenwerkingsverband tussen 14 partners uit onderwijs en bedrijfsleven.
De school biedt plaats aan de opleidingen: audicien, audiologie-assistent, opticien, technisch oogheelkundig assistent, tandtechnicus, orthopedisch technicus, orthopedisch schoentechnicus en schoenhersteller.
Nieuw is het brede oriëntatiejaar HealthTec voor jonge instromers.

De vakopleidingen: professioneel aantrekkelijk en hip
In de Dutch HealthTec Academy zijn de vakopleidingen volledig nieuw ingericht of gerestyled en er is ruimte voor allerlei nieuwe opleidingsmodules. De inrichting van de praktijklokalen is nu beter toegesneden op de bedrijfspraktijk en de leerlingen vinden de hippe kleurrijke inrichting van het industrieel aandoende pand geweldig. ‘Professioneel’ is een term die alle gebruikers van het gebouw voor in de mond ligt. De meerwaarde van verschillende, maar wel verwante, opleidingen onder één dak wordt nu al ervaren. Emiel Kistemaker, docent orthopedische schoentechniek: “Je merkt nu al dat er een kruisbestuiving plaatsvindt. Je kunt als het ware bij elkaar in de keuken kijken en daar je voordeel mee doen. Dat komt de kwaliteit van de opleidingen absoluut ten goede.” Ook Douwe Bakker, docent aan de opleiding tot Technisch Oogheelkundig Assistent, ziet de synergie tussen de verschillende disciplines en daarbij de positieve uitstraling naar de branches. “Ik weet het zeker, de uitstraling van de Dutch HealthTec Academy is van grote waarde voor het imago van de gezondheidstechnische beroepen.

Oriëntatiejaar HealthTec: een nieuwe dimensie
In september is de eerste groep leerlingen van het nieuwe, brede oriëntatiejaar gestart. De gemiddelde leeftijd van de leerlingen is ongeveer 18 jaar. De leerlingen van het oriëntatiejaar gaan vier dagen per week naar school en lopen vanaf het begin korte stages in alle branches.”Het is heel bijzonder dat zoveel bedrijven hun deuren openen voor deze stagiaires.”, zegt Marieke Musch, docent Communicatie en coördinator Oriëntiejaar. “Ze zien dit blijkbaar als een belangrijke en ook noodzakelijke bijdrage om een nieuwe, jonge instroom in de branches mogelijk te maken.
Jelt Bomers (19) komt uit het oosten van het land en is op kamers gegaan vanwege de reistijd. Boeiend vindt hij het dat je leert over de basistechnieken van alle vakken en ook dat je vanaf het begin snuffelstages hebt. “Ik ben nu al in alle branches geweest”, vertelt hij enthousiast. “De stages zijn echt heel interessant.” Zijn klasgenoot Kevin Poels voegt eraan toe: “ Ik ga hier graag naartoe, de docenten zijn heel enthousiast en weten het ontzettend boeiend te maken.”

Betere materialen bij tandtechniek
Silvana, vierdejaars tandtechniek, is erg blij met het nieuwe gebouw. “Het ziet er hartstikke leuk uit en er zijn ook veel betere materialen aanwezig. Dat maakt de lessen aantrekkelijker en daardoor is er een leukere werksfeer.” Daarbij is de Dutch HealthTec Academy goed bereikbaar, en wat voor velen ook belangrijk is, er is voldoende (gratis) parkeergelegenheid.
“Ja, ik ben er blij mee, ik leer een heel mooi vak en nu ook nog in een mooie nieuwe school, dat is super.”

www.dhta.nl

DE VERENIGING VAN LABORATORIUMHOUDENDE TANDTECHNICI (VLHT) IS IN 1932 GOEDGEKEURD BIJ KONINKLIJK BESLUIT EN HEEFT TOT DOEL HET BEVORDEREN VAN DE PROFESSIONELE BELANGEN VAN DE ONDERNEMINGEN IN DE TANDTECHNISCHE BRANCHE IN NEDERLAND IN HET ALGEMEEN EN VAN DE LEDEN VAN DE VERENIGING IN HET BIJZONDER.
2024 © 100 Merkversterking. Alle rechten voorbehouden.