Juridische zaken: bedrijfsbeëindiging
Net zoals in veel andere sectoren gaan de zaken in de tandtechniek niet echt goed. Veel bedrijven hebben te maken met omzetdaling door de crisis, door inkoop in lage lonenlanden en door de onzekere situatie op het gebied van de gezondheidszorg. Overweegt u om deze redenen te stoppen met uw bedrijf, dan moet u een aantal stappen zetten en een aantal zaken afhandelen.
U moet bijvoorbeeld afrekenen met de fiscus, uitschrijven bij het productschap en uw onderneming uitschrijven uit het Handelsregister.
Na de bedrijfsbeëindiging moet u de administraties nog 7 jaar bewaren op papieren dragers, tenzij de informatie van oorsprong digitaal is. In het laatste geval kunt u de informatie op digitale docu-menten bewaren. Let u er wel op of er over 7 jaar nog apparatuur en software bestaat om toegang tot die documenten te krijgen.
Als u personeelsleden in dienst heeft, dan moet u hen natuurlijk volgens de regels ontslaan. Dat kan via het UWV. De vakbond dient op de hoogte gebracht te worden. Het personeel moet ook afgemeld worden bij de belastingdienst en dat laatste moet u ook voor uzelf doen, indien u in dienst bent van uw eigen BV. Blijft er na beëindiging een lege BV over, dan kunt u proberen die te verkopen. Anders moet u deze (eveneens via de notaris) laten opheffen.
Soms kunt u aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering (IOAZ) of een beroep doen op het Besluit Bijstand Zelfstandigen (BBZ). Soms moet u een uitkering aanvragen vóórdat uw bedrijf uitgeschreven is.
Daarnaast moet u aan een aantal andere zaken denken, zoals het opzeggen van bedrijfsverzekeringen, (onderhouds)abonnementen, parkeervergunningen, gas, water en licht, de licentie voor uw website en uw domeinnaam.