Terug

Corona, en wat nu? Update 5

Het coronavirus slaat hard toe. Niet alleen de bevolking maar ook een groot deel van het bedrijfsleven wordt hard getroffen. Omdat de meeste tandartsen alleen nog maar acute zorg leveren, raakt ook bij de tandtechnisch laboratoria de orderportefeuille snel leeg. Hieronder vindt u enkele tips om met deze situatie om te gaan en verliezen te beperken. (Update 5 d.d. 28 april.)

1. Werktijdverkorting aanvragen (NOW)
Deze regeling komt in de plaats van de oude regeling voor werktijdverkorting (WTV). Deze laatste is op maandag 23 maart stopgezet. De overheid heeft een nieuwe regeling bedacht, de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).
U komt in aanmerking voor een uitkering als u tenminste 20% omzetverlies lijdt. U zult moeten toezeggen dat u géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan zult vragen voor uw werknemers, gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt. 
De aanvraag geldt voor een periode van drie maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens drie maanden (aan de verlenging kunnen extra voorwaarden worden gesteld).
De regeling geldt voor omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.
De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet en maximaal 90% van de loonsom.
Aanvragen is vanaf 6 april mogelijk. Kijk hier voor meer informatie en aanvragen.

2. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Met deze regeling kunnen kleine zelfstandigen die door de crisis onder het sociaal minimum komen een uitkering van maximaal 1.500 euro netto per maand krijgen. Voor alleenstaande zelfstandigen is het bedrag maximaal 1.050 euro. De regeling is gebaseerd op het al bestaande Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), maar wordt sneller behandeld en verstrekt. Deze voorziening heeft tijdelijk soepele voorwaarden vanwege de crisis: de inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft bijvoorbeeld later niet te worden terugbetaald.
Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd. Voor deze uitkering moet u zich wenden tot uw gemeente.

3. Uitstel van betaling belastingen en betalingsonmacht melden
Ondernemers die in de financiële problemen komen, kunnen de Belastingdienst uitstel van betaling vragen voor de belastingen (loonheffingen, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting). Bij toekenning zet de Belastingdienst vervolgens direct de invordering stop. De beoordeling vindt achteraf plaats. Het verzoek moet schriftelijk worden onderbouwd en er moet een verklaring bij. De Belastingdienst heeft goedgekeurd dat de verklaring binnen twee weken kan worden nagestuurd.
In dit kader worden verzuimboetes voor het niet (op tijd) betalen van belastingen geschrapt en is de invorderingsrente verlaagd naar 0,01 procent.
Let op! Vergeet niet een eventuele melding betalingsonmacht te doen, zodat de bestuurders niet privé aansprakelijk worden gesteld voor de omzetbelasting, loonheffingen, pensioenpremies, e.d.

4. Beheers kosten en/of herstructureer kosten

Minder inkomsten (in onze branche zullen de omzetten naar bijna nul gaan), maar de uitgaven lopen wel door. Breng in kaart hoe uw vermogen momenteel wordt ingezet en wat de huidige en de toekomstige liquiditeitspositie is. Er zal in de komende periode veel van uw eigen vermogen en de liquiditeit van uw bedrijf gevraagd worden.

5. Financieringen en rekening-courantkredieten
Ondernemers willen nu uitstel van aflossingen of een ruimere financiering en rekening-courant. De overheid staat garant voor extra gunstige leningen voor bedrijven die in de problemen komen. 

6. Tijdelijke verruiming Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
Als antwoord op liquiditeitsproblemen veroorzaakt door de coronacrisis is de BMKB verruimd met een 'coronaluik' (BMKB-C). De BMKB is bedoeld voor mkb'ers met hooguit 250 personeelsleden.
In de reguliere regeling betreft het borgstellingskrediet 50% van het krediet dat de financier (vaak een bank) verstrekt. De borg van de overheid bedraagt 90% van dit borgstellingskrediet.
Met deze verruimingsmaatregel wordt de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50% naar 75%. Bovendien is de regeling ook toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot twee jaar. Voor de provisie die de overheid bij de bank in rekening brengt, geldt bij een looptijd tot en met acht kwartalen het bestaande tarief van 3,9% over het bedrag van de BMKB-C.

7. Beleidsregel tegemoetkoming Ondernemers (TOGS)
Voor ondernemingen die volgens het kabinet het hardst zijn geraakt door de crisis, is eenmalig een bedrag van 4.000 euro beschikbaar. 
De tandtechniek valt momenteel nog niet onder deze regeling; onze branche staat namelijk nog niet bij de in de regeling genoemde SBI-codes. De VLHT probeert zijn invloed aan te wenden om de regeling ook van toepassing te laten verklaren op de tandtechnische sector. We hebben bezwaar gemaakt bij de RVO en we hebben ook de leden opgeroepen dit te doen. We hebben de staatsecretaris per brief opgeroepen de regeling op onze branche van toepassing te verklaren en we hebben ook het Centrum voor de Ambachtseconomie verzocht namens onze branche te lobbyen.

8. Continuïteitsbijdrage mondzorgverleners
Zorgverzekeraars Nederland heeft voor een aantal zorgverleners in Nederland een zogenaamde continuïteitsbijdrage in het leven geroepen. Zo ook voor de mondzorg. Tandartsen kunnen voor het wegvallen van de omzet van de door hen verleende verzekerde zorg gedeeltelijk gecompenseerd worden. Hoe de regeling er precies uit gaat zien, wordt nog uitgewerkt. Klik hier voor de stand van zaken met betrekking tot de regeling.
De VLHT is van mening dat de tandtechnische omzet ook gecompenseerd zou moeten worden en heeft dit ondertussen onder de aandacht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) gebracht. ZN heeft dit momenteel in beraad maar nog geen postief besluit genomen over de tandtechniek.

9. Uitstel afdracht premie pensioenfonds
Indien u liquiditeitsproblemen heeft, dan kunt u het PGGM verzoeken om uitstel van de afdracht van pensioenpremies. U dient dat wel vooraf aan te vragen. Klik hier voor meer informatie en aanvragen.

10. Uitstel waterschapsbelastingen
Kunt u uw waterschapsbelastingen niet op tijd betalen vanwege de coronacrisis? Dan kunt u bij de meeste waterschappen in Nederland uitstel van betaling aanvragen.

11. Contractuele verplichtingen
Het kan zijn dat door de gevolgen van het virus een ondernemer bepaalde contractuele afspraken niet meer kan nakomen. Probeer proactief klanten of relaties waar dit zou kunnen spelen te informeren en te ondersteunen, bijvoorbeeld met een betalingsregeling. Wellicht biedt het contract (en/of de algemene voorwaarden) met uw leverancier of afnemer ook een opening om afspraken te herzien of aan te passen.

12. Verlaag voorlopige aanslagen
De voorlopige aanslagen 2020 zijn wellicht te hoog vastgesteld. Overleg dit met uw accountant. Dit levert direct extra cash op.

13. Verlaag het gebruikelijk dga-loon
Het gebruikelijk loon van een dga moet op jaarbasis voldoen aan bepaalde voorwaarden, waaronder bijvoorbeeld de minimale 46.000 euro per jaar. Nu hoeft dit niet per maand één twaalfde deel te zijn. U mag ook in december alsnog het juiste bedrag verlonen. Om liquiditeit te besparen de komende periode kan een dga besluiten zijn loon te verlagen en hiermee de liquiditeitsbehoefte te verplaatsen. Later dit jaar, als de crisis hopelijk op zijn retour is, kan besloten worden om het loon op jaarbasis aan te passen.

14. Tandartsen bezoeken
Juist nu kan het een goed moment zijn om een afspraak te maken met uw klanten over de samenwerking. Er zullen tandartsen zijn die dat in deze tijd niet willen, maar onze indruk is dat er ook tandartsen zijn die hiervoor nu juist wel ruimte willen vrij maken. Misschien om wat uitgebreidere behandelplannen bespreken.

15. Code voor de Tandtechniek
De Code voor de Tandtechniek van de VLHT is een hulpmiddel voor uw bedrijf om aan kwaliteitsvoorwaarden te voldoen. U kunt deze tijd gebruiken om de code er weer eens bij te pakken en te kijken of u aan alle voorwaarden voldoet. Het hebben van een kwaliteitssysteem wordt steeds belangrijker in de tandheelkunde en dus ook in de tandtechniek. Het is ook een voorwaarde binnen de MDR.

16. RI&E 
Heeft u personeel en heeft u de RI&E nog niet op orde? Benut deze periode dan om een plan van aanpak te maken. De VLHT heeft een web-based tool, waarmee u dat makkelijk en efficiënt kunt doen. Klik hier voor meer informatie.

17. Ga langs bij een collega
Tandtechnici zoeken elkaar niet makkelijk op, maar uw collega’s van de VLHT zitten in hetzelfde schuitje. Samen weet/kun je meer. En het gesprek hoeft natuurlijk niet alleen maar over de crisis te gaan. Misschien kunt u na de crisis ook iets voor elkaar betekenen. Bewaar wel

18. Maak eenvoudig en vrijwel gratis een website
Veel tandtechnische labs hebben nog geen eigen website. Omdat het te duur is, omdat het tijd kost om er een te laten maken of om andere redenen. De VLHT heeft de oplossing: het secretariaat kan voor leden van de VLHT gratis een website aanmaken. Deze website is tot op zekere hoogte standaard, maar elk lid kan de website aan zijn eigen wensen en huisstijl aanpassen, door voor eigen kleuren te kiezen en pagina's toe te voegen. Dit is een goed moment om dit soort zaken op te pakken. Klik hier voor meer informatie.

De komende dagen komt er wellicht nog meer concrete informatie over de diverse regelingen. We houden u op de hoogte en wensen u veel sterkte in de komende tijd!

DE VERENIGING VAN LABORATORIUMHOUDENDE TANDTECHNICI (VLHT) IS IN 1932 GOEDGEKEURD BIJ KONINKLIJK BESLUIT EN HEEFT TOT DOEL HET BEVORDEREN VAN DE PROFESSIONELE BELANGEN VAN DE ONDERNEMINGEN IN DE TANDTECHNISCHE BRANCHE IN NEDERLAND IN HET ALGEMEEN EN VAN DE LEDEN VAN DE VERENIGING IN HET BIJZONDER.
2024 © 100 Merkversterking. Alle rechten voorbehouden.